1-کتاب "رویکردی نوین در فرزندپروری: از درون به برون"
نویسنده: دکتر دانیل جی. سیگل/ مری هارتسل ؛ مترجم: دکتر مهرناز شهرآرای با همکاری دکتر مریم اسفاری؛ ویراستار: دکتر لادن فتی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات آسیم
در کتاب "رویکردی نوین در فرزندپروری: از درون به برون" سیگل روانپزشک به نام کودک و همکارش خانم هارتسل تلاش کردهاند تا با ترکیب مجموعه وسیعی از رشتهها، چارچوب رشدی یکپارچهای برای درک ذهن، مغز و روابط انسانی جدید آورند. این مؤلفان، با استفاده از یافتههای نوین زیستشناسی اعصاب و پژوهشهای دلبستگی توضیح میدهند که چگونه روابط بینفردی بهطور مستقیم بر رشد مغز اثر میگذارد. کتاب کاربردهایی بسیار روشن را برای تربیت انسانهای موفق، همدل، تابآور (متحمل) و شاد، برای والدین امروز و فردا و علاقهمندان به درک بیشتر روابط فردی ارائه میکند. از اینرو، بهرغم عنوان کتاب، مطالب آن برای همه کسانی که متعهد به درک عمیق و مستمر روان آدمیاند و با نگاهی فراسوی "خود" به روابط بینفردی و سالمتر سازی آن در سراسر زندگی علاقهمندند، منبعی بسیار جذاب و ارزنده است.
2-کتاب تئوری انتخاب
نویسنده: ویلیام گلسر ؛ مترجم: دکتر علی صاحبی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات سایه سخن
در پیشگفتار مترجم این کتاب میخوانیم:
کتاب حاضر در واقع «مانیفیست» رویکرد روانشناسی مثبتگرای «تئوری انتخاب» و واقعیتدرمانی در گسترهی روانپزشکی، روانشناسی و علوم رفتاری است. «تئوری انتخاب» یک تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل درونی است که معتقد است گذشتهها بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی داشته است ولی تعیینکنندهی رفتار کنونی ما نیست. میزان مسئولیتپذیری و به رسمیت شناختن و احترام به واقعیت موجود و شیوهای که برای ارضای نیازهایمان – با توجه به دو عامل پیشین- انتخاب میکنیم است که رفتار کنونی ما را تعیین میکند.
کتاب حاضر دستنامه کامل این تئوری است. آموزش و یادگیری این نظریه به آزادی و اختیار شخصی ما در تمام جنبههای زندگی منتهی میشود و نور امید را در دل ما زنده نگه میدارد که:
- ما برایند نیروها و عوامل بیرونی نیستیتم.
- ما قربانی گذشته خود نیستیم.
- ما بازیچه لایههای زیرین مغز و هورمونها نیستیم.
- ما رفتار خود را انتخاب میکنیم و تا کنون نیز چنین کردهایم.
و عوامل بیرونی آنچنان که روانشناسی کنترل بیرونی، محرک- پاسخ، معتقد است نقش مهمی در سرنوشت و رفتارهای ما ندارند.
این تئوری در طی پنجاه سال گذشته در قلمروهای مختلف مورد استفاده و آزمون قرار گرفته و نتایج پرباری درپی داشته است. کاربردهای عملی این نظریه را میتوان به غیر از قلمروی سلامت روانی به طور کلی در چهار قلمرو طبقهبندی کرد:
- مدرسه و روابط معلم و محصل
- خانواده و روابط والدین- فرزندان
- ازدواج و روابط همسران
- محیط کار و روابط کارفرما- کارکنان
خواندن و عمل کردن به این تئوری میتواند روابط رضایتبخش و خشنودکنندهای برای همگان به ارمغان آورد و متعاقباً میزان خشنودی و احساس رضایتمندی از زندگی را بالا ببرد. خواندن این کتاب، چشمانداز نوینی ارائه میدهد که سودمندیهای آن در تمام جامعه منتشر خواهد شد. از آنجایی که دورههای آموزش رسمی «تئوری انتخاب و واقعیتدرمانی» در ایران به طور مرتب برگزار میشود، وجود یک کتاب مرجع برای آشنایی با مفاهیم بنیادین این تئوری ضروری بود. ترجمه این کتاب در همین راستا و برای آشناسازی عموم به ویژه، معلمان، والدین، مدیران و همسران انجام گرقته است.
3- مدیریت بدون زور و اجبار
نویسنده: ویلیام گلسر ؛ مترجم: دکتر علی صاحبی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات سایه سخن
در پیشگفتار مترجم این کتاب میخوانیم:
نام ویلیام گلسر روانپزشک نامی، با رواندرمانی و به ویژه "واقعیتدرمانی" به عنوان یک رویکرد آوانگارد در حوزه بیماریهای روانی همراه بوده و هست. از اینرو اگر به عنوان یک خواننده خارج از حوزه روانشناسی و روانپزشکی با کتابی روبرو شوید که در آن گلسر به عنوان یک نظریهپرداز حوزه بهداشت روانی در خصوص مدیریت نیروی انسانی صحبت میکند شاید عجیب به نظر آید اما درواقع اینگونه نیست. در این کتاب، گلسر به عنوان نظریهپرداز و واضع تئوری انتخاب در خصوص کاربست این نظریه در مدیریت نیروی انسانی، با دستاندرکاران حوزه مدیریت سخن میگوید. «تئوری انتخاب» درواقع روانشناسی کنترل درونی و روانشناسی مثبتگراست (نقطه مقابل روانشناسی کنترل بیرونی و روانشناسی مرضی) که درنظر دارد زمینههای آموزش افراد را برای انتخابهای درست بهمنظور ارضای نیازهای خود به شیوهی مؤثر و مسئولانه فراهم کند.
به کارگیری تئوری انتخاب در مدیریت نیروی انسانی به عنوان یکی از روشهای مؤثر مدیریتی از ملاقات تصادفی گلسر و ادوارد دمینگ آغاز شده است. گلسر در یک سمینار، صحبتهای "دمینگ"، پدر مدیریت کیفی – که باعث تحول و شکوفایی صنعت ژاپن شد- را شنید و دریافت که دمینگ از مدیریتی صحبت میکند که وی در "تئوری انتخاب" به آن پرداخته است. پس از گفتوگوی این دو صاحبنظر با یکدیگر و انتشار کتابی مشترک، گلسر کاربستهای تئوری انتخاب را به قلمروی مدیریت نیز تعمیم داد. "تئوری انتخاب" توضیح میدهد که چرا یک کارمند با کیفیت کار میکند و دیگری بیدقت؟ چرا کارمندی دلسوزانه و در ساعات بیشتری کار میکند و دیگری فقط به کارت زدن در شرکت خود بسنده میکند؟ چرا شرکتی سوددهی دارد و دیگری ندارد؟ چرا در یک مؤسسه، کالا و یا خدمات با کیفیت عالی ارئه میشود و در مؤسسهی دیگر با کیفیت نازل؟ به اعتقاد گلسر آگاهی مدیر از تئوری انتخاب میتواند به او کمک کند تا نیروهای تحت مدیریت خود را بهتر هدایت کرده و به تولید و خدمات کیفی بهتری دست یابد.
اساس نظریه انتخاب تبیین علمی در مورد رفتار آدمی و چرایی و چگونگی آن است. بر اساس "تئوری انتخاب" آنچه از ما سر میزند رفتار است و رفتارهای ما معطوف به هدفی میباشد. ما هیچ رفتاری را بدون هدف انجام نمیدهیم. هدف چیست؟ هدف کوچکترین تا بزرگترین رفتارهای ما، ارضای پنج نیاز اساسی ماست. این پنج نیاز ژنتیک عبارتند از:
1- نیاز به عشق و تعلق خاطر 2- نیاز به آزادی 3- نیاز به پیشرفت و قدرت 4- نیاز به تفریح 5- نیاز به زنده ماندن و بقا.
ما همواره برای ارضای یک یا چند نیاز از این نیازهای پنجگانه از درون برانگیخته میشویم و رفتار میکنیم. با آشنایی با تئوری انتخاب مشاور با مراجعین، روانپزشک با بیماران، مدیر با کارمندان، والدین با فرزندان و معلم با محصلین خود میتوانند ارتباط بهتری برقرار کنند و راههای بدیع و کارآمدتری را برای ارضای نیازهایشان به آنها ارائه کنند.
در این کتاب چگونگی به کارگیری تئوری انتخاب در قلمروی روابط مدیر و کارکنانش گام به گام نشان داده شده است. ترجمه و انتشار این کتاب با هدف ترویج "روانشناسی کنترل درونی" و تشویق مدیران به دست کشیدن از " روانشناسی سنتی کنترل بیرونی" انجام شده است. اگر این کتاب بتواند به سهم خود در کاهش مدیریت رئیس مآبانه و گسترش مدیریت راهبرانه در گسترهی فرهنگ و سنت مدیریت در کشور عزیزمان حتی به اندازهی یک گام مؤثر باشد، من و دیگر همکارانم در چاپ و نشر این کتاب احساس عمیق کامیابی و خرسندی خواهیم داشت.
4-زبان نظریه انتخاب
نویسندگان: ویلیام گلسر، کارلین گلسر ؛ مترجم: دکتر علی صاحبی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات رشد فرهنگ
در پیشگفتار مترجم این کتاب میخوانیم:
کتابی که در پیشرو دارید، ارائه عملی کاربرد زبان تئوری انتخاب در شرایط گوناگون است. ویلیام گلسر برای توضیح و گسترش «تئوری انتخاب و واقعیتدرمانی» نمونههای کاربردی استفاده از زبان جدید «تئوری انتخاب» را در چهار موقعیت: والدین- فرزندان، معلم- محصل، زن- شوهر و مدیر- کارمند ارائه کرده است. همانطور که گلسر در کتاب «تئوری انتخاب» گفته است، این تئوری سهل و آسان مینماید ولی از آنجایی که ما در جامعهی کنترل بیرونی و با تسلط شیوهها و روشهای برآمده از روانشناسی تنبیه و تشویق و استفادهی آمرانه از قدرت در خانه، مدرسه، اجتماع و محیط کار بالنده شدهایم، پذیرش و عمل به تئوری انتخاب با دشواریها و موانع درونی و بیرونی همراه است. آگاهی از چگونگی به کارگیری این زبان جدید در موقعیتهای متفاوت میتواند راهگشای موانع درونی باشد. ترجمه این کتاب در راستای هدف اصلی گلسر و انستیتوی واقعیتدرمانی: "آموزش تئوری انتخاب و کاربردهای آن به همه افراد اجتماع" برای ایجاد جامعهای در خور زیست برای همه انجام شده است. پس از آنکه ویلیام گلسر در تابستان 2008 مجوز تأسیس شعبهی انستیتو در ایران را با همان هدف "آموزش همگان برای ایجاد روابط معنادار و رضایتبخش در تمام سطوح اجتماع" به نام این جانب صادر کرد، «مؤسسهی واقعیتدرمانی ایران»، تأسیس و شروع به کار کرده است. برای ارائه مطالب و مواد آموزشی لازم به شرکتکنندگان در دورههای رسمی آموزشی مؤسسه، ترجمه آثار گلسر و همچنین تألیف آثاری در این زمینه اهمیت پیدا میکرد. کتابهای "واقعیتدرمانی"، "تئوری انتخاب"، "هر دانشآموزی میتواند موفق باشد"، "مشاوره با اصول تئوری انتخاب"، "تئوری انتخاب برای نوجوانان و والدین" و کتاب حاضر، توسط این جانب ترجمه شده است. امیدوارم با این کار بتوانیم در جهت ایجاد یک رابطه رضایتبخش و همکاری در چهار قلمروی مهم ازدواج، تربیت فرزندان، مدرسه و محیط کار گام مؤثری برداریم.
5 -ماییم که اصل شادی و کان غمیم:
20درس عالی برای مدیریت سرنوشت خود
نویسنده: دکتر علی صاحبی ؛ مترجم: رودابه عسگرنیا؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات سایه سخن
مطالب این کتاب در بیست درس زیر سازمان یافته است:
درس اول: زندگی چگونه عمل میکند؟
درس دوم: کلماتی که باید از آنان اجتناب کرد
درس سوم: انگیزش
درس چهارم: احیاپذیری
درس پنجم: غم و اندوه ناشی از تعطیلات
درس ششم: چگونه تغییر کنیم؟
درس هفتم: تصمیمگیری، تصمیماتی برای سال جدید
درس هشتم: بهبودی
درس نهم: اصلاح- خود
درس دهم: راحتی فلاکتبار
درس یازدهم: بخشایش
درس دوازدهم: مواجهه با بحران
درس سیزدهم: ناخرسندی واقع بینانه
درس چهاردهم: اشتباه کردن
درس پانزدهم: هوشیاری
درس شانزدهم: خود- ارزشمندی
درس هفدهم: افکار خود- آیند (اتوماتیک)
درس هجدهم: مسئولیت پذیری
درس نوزدهم: جعبه زندگی
درس بیستم: رفتارهای خلاف عادت
نویسندگان: متیو مک کی، پاتریک فنینگ، کیم پالگ؛ مترجمان: دکتر شهرام محمدخانی، قدرت عابدی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات ورای دانش
مهارتهای زندگی زناشویی
نتایج مطالعات نشان میدهد که ریشهی بسیاری از تنشها، سوء تفاهمها و مشکلات زناشویی، ناتوانی زوجها در برقراری ارتباط سالم و گوش دادن صادقانه به همدیگر، درگیر شدن در رفتارهای منفی و آ زار دهندهی متقابل، افتادن در دام تحریفهای شناختی و افکار منفی، ناتوانی در مذاکره و گفتوگوی سازنده برای حل مسایل زناشویی و درگیر شدن در فرایند حمله و حملهی متقابل است که موجب برانگیخته شدن خشم و پرخاشگری متقابل میشود. زوجهای مشکل دار به جای بیان صریح، صادقانه و محترمانهی احساسات، خواستهها و نیازهای خود، یا با این خواستهها حمله میکنند، یا آنها را به شکل غیرمستقیم و ناسالم بیان میکنند که نه تنها به برآورده شدن این خواستهها کمکی نمیکند، بلکه موجب تشدید تعارض نیز میشود.
کتابهای زیادی در زمینهی مهارتهای زناشویی نوشته شده است، با این حال، کتاب «مهارتهای زندگی زناشویی» از چند جهت با سایر کتابها متفاوت است. اوّل، تأکید آن بر آموزش مهارتها و تغییر عملی است نه بر نظریه پردازی. دوّم، سبک نگارش این کتاب به گونهای است که خواننده میتواند بدون خواندن همهی فصول، فقط بر فصلهای خاصی که متناسب با نیازهای او میباشد، متمرکز شود. هر فصل کتاب ساختار استانداردی دارد و بر آموزش یک مهارت خاص تأکید میکند. سوّم، مهارتهایی که در کتاب حاضر آموزش داده میشود، مهارتهایی است که بر اساس نتایج مطالعات علمی، تجارب بالینی و نظریههای زوج درمانی، از مهمترین عوامل دخیل در تعارضات و مشکلات زناشویی محسوب میشود.
کتاب مهارتهای زندگی زناشویی منبعی عالی برای آموزش مهارتهای ضروری برای ایجاد رابطهی صمیمانه و مؤثر است. کتاب شامل مثالهای روشن، برگههای فعّالیّت، و تمرینهای سازنده برای زوجها است که به آنان کمک خواهد کرد تا هر کدام از مهارتهای آموخته شده را به خوبی درک و در عمل پیاده نمایند.
کتاب حاضر شامل 18 فصل است که هر فصل به یک مهارت خاص مربوط میشود:
فصل 1: گوش دادن
فصل 2: ابراز احساسات و خواستههای خود
فصل 3: تقویت متقابل
فصل 4: ارتباط سالم
فصل 5: شناسایی و تغییر تحریفهای شناختی
فصل 7: حلّ مسأله
فصل 8: ارزیابی و تغییر راهبردهای آزار دهنده
فصل 9: مقابله با خشم
فصل 10: مقابله با همسر عصبانی
فصل 11: ترک موقعیّت
فصل 12: شناسایی طرحوارههای خود دربارهی همسرتان
فصل 13: تلههای قدیمی: ایجاد تمایز بین همسر و والدینتان
فصل 14: مقابله با دفاعهای خود
فصل 15: شناسایی سیستم زناشویی خود
فصل 16: مداخله در سیستم زناشویی خود
فصل 17: انتظارات و قواعد
فصل 18: پذیرش و تعهّد
.