اخبار
بایگانی اخبار این بخش:
۱۳۹۱/۱/۲۷ - تاره های کتاب



۱۳۹۱/۱/۲۷ - تاره های کتاب

 

 

1-کتاب "رویکردی نوین در فرزندپروری: از درون به برون"

 

نویسنده: دکتر دانیل جی. سیگل/ مری هارتسل ؛ مترجم: دکتر مهرناز شهرآرای با همکاری دکتر مریم اسفاری؛ ویراستار: دکتر لادن فتی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات آسیم

 

  در کتاب "رویکردی نوین در فرزندپروری: از درون به برون" سیگل روانپزشک به نام کودک و همکارش خانم هارتسل تلاش کرده­اند تا با ترکیب مجموعه وسیعی از رشته­ها، چارچوب رشدی یکپارچه­ای برای درک ذهن، مغز و روابط انسانی جدید آورند. این مؤلفان، با استفاده از یافته­های نوین زیست­شناسی اعصاب و پژوهش­های دلبستگی توضیح می­دهند که چگونه روابط بین­فردی به­طور مستقیم بر رشد مغز اثر می­گذارد. کتاب کاربردهایی بسیار روشن را برای تربیت انسان­های موفق، همدل، تاب­آور (متحمل) و شاد، برای والدین امروز و فردا و علاقه­مندان به درک بیش­تر روابط فردی ارائه می­کند. از این­رو، به­رغم عنوان کتاب، مطالب آن برای همه کسانی که متعهد به درک عمیق و مستمر روان آدمی­اند و با نگاهی فراسوی "خود" به روابط بین­فردی و سالم­تر سازی آن در سراسر زندگی علاقه­مندند، منبعی بسیار جذاب و ارزنده است.


 

  

  2-کتاب تئوری انتخاب

  نویسنده: ویلیام گلسر ؛ مترجم: دکتر علی صاحبی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات سایه سخن

 

  در پیشگفتار مترجم این کتاب می­خوانیم:

  کتاب حاضر در واقع «مانیفیست» رویکرد روانشناسی مثبت­گرای «تئوری انتخاب» و واقعیت­درمانی در گستره­ی روانپزشکی، روانشناسی و علوم رفتاری است. «تئوری انتخاب» یک تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل درونی است که معتقد است گذشته­ها بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی داشته است ولی تعیین­کننده­ی رفتار کنونی ما نیست. میزان مسئولیت­پذیری و به رسمیت شناختن و احترام به واقعیت موجود و شیوه­ای که برای ارضای نیازهایمان – با توجه به دو عامل پیشین- انتخاب می­کنیم است که رفتار کنونی ما را تعیین می­کند.

  کتاب حاضر دستنامه کامل این تئوری است. آموزش و یادگیری این نظریه به آزادی و اختیار شخصی ما در تمام جنبه­های زندگی منتهی می­شود و نور امید را در دل ما زنده نگه می­دارد که:

  - ما برایند نیروها و عوامل بیرونی نیستیتم.

  - ما قربانی گذشته خود نیستیم.

  - ما بازیچه لایه­های زیرین مغز و هورمون­ها نیستیم.

  - ما رفتار خود را انتخاب می­کنیم و تا کنون نیز چنین کرده­ایم.

  و عوامل بیرونی آن­چنان که روانشناسی کنترل بیرونی، محرک- پاسخ، معتقد است نقش مهمی در سرنوشت و رفتارهای ما ندارند.

  این تئوری در طی پنجاه سال گذشته در قلمروهای مختلف مورد استفاده و آزمون قرار گرفته و نتایج پرباری درپی داشته است. کاربردهای عملی این نظریه را می­توان به غیر از قلمروی سلامت روانی به طور کلی در چهار قلمرو طبقه­بندی کرد:

  - مدرسه و روابط معلم و محصل

  - خانواده و روابط والدین- فرزندان

  - ازدواج و روابط همسران

  - محیط کار و روابط کارفرما- کارکنان

  خواندن و عمل کردن به این تئوری می­تواند روابط رضایت­بخش و خشنودکننده­ای برای همگان به ارمغان آورد و متعاقباً میزان خشنودی و احساس رضایت­مندی از زندگی را بالا ببرد. خواندن این کتاب، چشم­انداز نوینی ارائه می­دهد که سودمندی­های آن در تمام جامعه منتشر خواهد شد. از آن­جایی که دوره­های آموزش رسمی «تئوری انتخاب و واقعیت­درمانی» در ایران به طور مرتب برگزار می­شود، وجود یک کتاب مرجع برای آشنایی با مفاهیم بنیادین این تئوری ضروری بود. ترجمه این کتاب در همین راستا و برای آشناسازی عموم به ویژه، معلمان، والدین، مدیران و همسران انجام گرقته است.

 


  


  

  3- مدیریت بدون زور و اجبار


 

  نویسنده: ویلیام گلسر ؛ مترجم: دکتر علی صاحبی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات سایه سخن

 

  در پیشگفتار مترجم این کتاب می­خوانیم:

  نام ویلیام گلسر روانپزشک نامی، با روان­درمانی و به ویژه "واقعیت­درمانی" به عنوان یک رویکرد آوانگارد در حوزه بیماری­های روانی همراه بوده و هست. از این­رو اگر به عنوان یک خواننده خارج از حوزه روانشناسی و روانپزشکی با کتابی روبرو شوید که در آن گلسر به عنوان یک نظریه­پرداز حوزه بهداشت روانی در خصوص مدیریت نیروی انسانی صحبت می­کند شاید عجیب به نظر آید اما درواقع این­گونه نیست. در این کتاب، گلسر به عنوان نظریه­پرداز و واضع تئوری انتخاب در خصوص کاربست این نظریه در مدیریت نیروی انسانی، با دست­اندرکاران حوزه مدیریت سخن می­گوید. «تئوری انتخاب» درواقع روانشناسی کنترل درونی و روانشناسی مثبت­گراست (نقطه مقابل روانشناسی کنترل بیرونی و روانشناسی مرضی) که درنظر دارد زمینه­های آموزش افراد را برای انتخاب­های درست به­منظور ارضای نیازهای خود به شیوه­ی مؤثر و مسئولانه فراهم کند.

  به کارگیری تئوری انتخاب در مدیریت نیروی انسانی به عنوان یکی از روش­های مؤثر مدیریتی از ملاقات تصادفی گلسر و ادوارد دمینگ آغاز شده است. گلسر در یک سمینار، صحبت­های "دمینگ"، پدر مدیریت کیفی – که باعث تحول و شکوفایی صنعت ژاپن شد- را شنید و دریافت که دمینگ از مدیریتی صحبت می­کند که وی در "تئوری انتخاب" به آن پرداخته است. پس از گفت­و­گوی این دو صاحب­نظر با یکدیگر و انتشار کتابی مشترک، گلسر کاربست­های تئوری انتخاب را به قلمروی مدیریت نیز تعمیم داد. "تئوری انتخاب" توضیح می­دهد که چرا یک کارمند با کیفیت کار می­کند و دیگری بی­دقت؟ چرا کارمندی دلسوزانه و در ساعات بیشتری کار می­کند و دیگری فقط به کارت زدن در شرکت خود بسنده می­کند؟ چرا شرکتی سوددهی دارد و دیگری ندارد؟ چرا در یک مؤسسه، کالا و یا خدمات با کیفیت عالی ارئه می­شود و در مؤسسه­ی دیگر با کیفیت نازل؟ به اعتقاد گلسر آگاهی مدیر از تئوری انتخاب می­تواند به او کمک کند تا نیروهای تحت مدیریت خود را بهتر هدایت کرده و به تولید و خدمات کیفی بهتری دست یابد.

  اساس نظریه انتخاب تبیین علمی در مورد رفتار آدمی و چرایی و چگونگی آن است. بر اساس "تئوری انتخاب" آن­چه از ما سر می­زند رفتار است و رفتارهای ما معطوف به هدفی می­باشد. ما هیچ رفتاری را بدون هدف انجام نمی­دهیم. هدف چیست؟ هدف کوچک­ترین تا بزرگ­ترین رفتارهای ما، ارضای پنج نیاز اساسی ماست. این پنج نیاز ژنتیک عبارتند از:

  1- نیاز به عشق و تعلق خاطر 2- نیاز به آزادی 3- نیاز به پیشرفت و قدرت 4- نیاز به تفریح 5- نیاز به زنده ماندن و بقا.

  ما همواره برای ارضای یک یا چند نیاز از این نیازهای پنج­گانه از درون برانگیخته می­شویم و رفتار می­کنیم. با آشنایی با تئوری انتخاب مشاور با مراجعین، روانپزشک با بیماران، مدیر با کارمندان، والدین با فرزندان و معلم با محصلین خود می­توانند ارتباط بهتری برقرار کنند و راه­های بدیع و کارآمدتری را برای ارضای نیازهایشان به آن­ها ارائه کنند.

  در این کتاب چگونگی به کارگیری تئوری انتخاب در قلمروی روابط مدیر و کارکنانش گام به گام نشان داده شده است. ترجمه و انتشار این کتاب با هدف ترویج "روانشناسی کنترل درونی" و تشویق مدیران به دست کشیدن از " روانشناسی سنتی کنترل بیرونی" انجام شده است. اگر این کتاب بتواند به سهم خود در کاهش مدیریت رئیس مآبانه و گسترش مدیریت راهبرانه در گستره­ی فرهنگ و سنت مدیریت در کشور عزیزمان حتی به اندازه­­ی یک گام مؤثر باشد، من و دیگر همکارانم در چاپ و نشر این کتاب احساس عمیق کامیابی و خرسندی خواهیم داشت.

 

 

 

  4-زبان نظریه انتخاب

  نویسندگان: ویلیام گلسر، کارلین گلسر ؛ مترجم: دکتر علی صاحبی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات رشد فرهنگ

 

  در پیشگفتار مترجم این کتاب می­خوانیم:

  کتابی که در پیش­رو دارید، ارائه عملی کاربرد زبان تئوری انتخاب در شرایط گوناگون است. ویلیام گلسر برای توضیح و گسترش «تئوری انتخاب و واقعیت­درمانی» نمونه­های کاربردی استفاده از زبان جدید «تئوری انتخاب» را در چهار موقعیت: والدین- فرزندان، معلم- محصل، زن- شوهر و مدیر- کارمند ارائه کرده است. همان­طور که گلسر در کتاب «تئوری انتخاب» گفته است، این تئوری سهل و آسان می­نماید ولی از آنجایی که ما در جامعه­ی کنترل بیرونی و با تسلط شیوه­ها و روش­های برآمده از روانشناسی تنبیه و تشویق و استفاده­ی آمرانه از قدرت در خانه، مدرسه، اجتماع و محیط کار بالنده شده­ایم، پذیرش و عمل به تئوری انتخاب با دشواری­ها و موانع درونی و بیرونی همراه است. آگاهی از چگونگی به کارگیری این زبان جدید در موقعیت­های متفاوت می­تواند راهگشای موانع درونی باشد. ترجمه این کتاب در راستای هدف اصلی گلسر و انستیتوی واقعیت­درمانی: "آموزش تئوری انتخاب و کاربردهای آن به همه افراد اجتماع" برای ایجاد جامعه­ای در خور زیست برای همه انجام شده است. پس از آنکه ویلیام گلسر در تابستان 2008 مجوز تأسیس شعبه­ی انستیتو در ایران را با همان هدف "آموزش همگان برای ایجاد روابط معنادار و رضایت­بخش در تمام سطوح اجتماع" به نام این جانب صادر کرد، «مؤسسه­ی واقعیت­درمانی ایران»، تأسیس و شروع به کار کرده است. برای ارائه مطالب و مواد آموزشی لازم به شرکت­کنندگان در دوره­های رسمی آموزشی مؤسسه، ترجمه آثار گلسر و همچنین تألیف آثاری در این زمینه اهمیت پیدا می­کرد. کتاب­های "واقعیت­درمانی"، "تئوری انتخاب"، "هر دانش­آموزی می­تواند موفق باشد"، "مشاوره با اصول تئوری انتخاب"، "تئوری انتخاب برای نوجوانان و والدین" و کتاب حاضر، توسط این جانب ترجمه شده است. امیدوارم با این کار بتوانیم در جهت ایجاد یک رابطه رضایت­بخش و همکاری در چهار قلمروی مهم ازدواج، تربیت فرزندان، مدرسه و محیط کار گام مؤثری برداریم.


  

  5 -ماییم که اصل شادی و کان غمیم:

  20درس عالی برای مدیریت سرنوشت خود

  نویسنده: دکتر علی صاحبی ؛ مترجم: رودابه عسگرنیا؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات سایه سخن

 

  مطالب این کتاب در بیست درس زیر سازمان یافته است:

  درس اول: زندگی چگونه عمل می­کند؟

  درس دوم: کلماتی که باید از آنان اجتناب کرد

  درس سوم: انگیزش

  درس چهارم: احیاپذیری

  درس پنجم: غم و اندوه ناشی از تعطیلات

  درس ششم: چگونه تغییر کنیم؟

  درس هفتم: تصمیم­گیری، تصمیماتی برای سال جدید

  درس هشتم: بهبودی

  درس نهم: اصلاح- خود

  درس دهم: راحتی فلاکت­بار

  درس یازدهم: بخشایش

  درس دوازدهم: مواجهه با بحران

  درس سیزدهم: ناخرسندی واقع بینانه

  درس چهاردهم: اشتباه کردن

  درس پانزدهم: هوشیاری

  درس شانزدهم: خود- ارزشمندی

  درس هفدهم: افکار خود- آیند (اتوماتیک)

  درس هجدهم: مسئولیت پذیری

  درس نوزدهم: جعبه زندگی

  درس بیستم: رفتارهای خلاف عادت

7-مهارت‌های زندگی زناشویی

نویسندگان: متیو مک کی، پاتریک فنینگ، کیم پالگ؛ مترجمان: دکتر شهرام محمدخانی، قدرت عابدی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات ورای دانش


 AWT IMAGE

مهارت‌های زندگی زناشویی

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ریشه‌ی بسیاری از تنش‌ها، سوء تفاهم‌ها و مشکلات زناشویی، ناتوانی زوج‌ها در برقراری ارتباط سالم و گوش دادن صادقانه به همدیگر، درگیر شدن در رفتارهای منفی و آ زار دهنده‌ی متقابل، افتادن در دام تحریف‌های شناختی و افکار منفی، ناتوانی در مذاکره و گفتوگوی سازنده برای حل مسایل زناشویی و درگیر شدن در فرایند حمله و حمله‌ی متقابل است که موجب برانگیخته شدن خشم و پرخاشگری متقابل می‌شود. زوج‌های مشکل دار به جای بیان صریح، صادقانه و محترمانهی احساسات، خواسته‌ها و نیازهای خود، یا با این خواسته‌ها حمله می‌کنند، یا آن‌ها را به شکل غیرمستقیم و ناسالم بیان می‌کنند که نه تنها به برآورده شدن این خواسته‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب تشدید تعارض نیز می‌شود.

کتاب‌های زیادی در زمینه‌ی مهارت‌های زناشویی نوشته شده ‌است، با این حال، کتاب «مهارتهای زندگی زناشویی» از چند جهت با سایر کتاب‌ها متفاوت است. اوّل، تأکید آن بر آموزش مهارت‌ها و تغییر عملی است نه بر نظریه پردازی. دوّم، سبک نگارش این کتاب به گونه‌ای است که خواننده می‌تواند بدون خواندن همه‌ی فصول، فقط بر فصل‌های خاصی که متناسب با نیازهای او میباشد، متمرکز شود. هر فصل کتاب ساختار استانداردی دارد و بر آموزش یک مهارت خاص تأکید می‌کند. سوّم، مهارت‌هایی که در کتاب حاضر آموزش داده می‌شود، مهارت‌هایی است که بر اساس نتایج مطالعات علمی، تجارب بالینی و نظریه‌های زوج درمانی، از مهم‌ترین عوامل دخیل در تعارضات و مشکلات زناشویی محسوب می‌شود.

کتاب مهارت‌های زندگی زناشویی منبعی عالی برای آموزش مهارت‌های ضروری برای ایجاد رابطه‌ی صمیمانه و مؤثر است. کتاب شامل مثال‌های روشن، برگه‌های فعّالیّت، و تمرین‌های سازنده برای زوج‌ها است که به آنان کمک خواهد کرد تا هر کدام از مهارت‌های آموخته شده را به خوبی درک و در عمل پیاده نمایند.

کتاب حاضر شامل 18 فصل است که هر فصل به یک مهارت خاص مربوط می‌شود:

فصل 1: گوش دادن

فصل 2: ابراز احساسات و خواسته‌های خود

فصل 3: تقویت متقابل   

فصل 4: ارتباط سالم     

فصل 5: شناسایی و تغییر تحریف‌های شناختی       

فصل 7: حلّ مسأله      

فصل 8: ارزیابی و تغییر راهبردهای آزار دهنده       

فصل 9: مقابله با خشم  

فصل 10: مقابله با همسر عصبانی

فصل 11: ترک موقعیّت  

فصل 12: شناسایی طرح‌واره‌های خود درباره‌ی همسرتان

فصل 13: تلههای قدیمی: ایجاد تمایز بین همسر و والدینتان

فصل 14: مقابله با دفاع‌های خود  

فصل 15: شناسایی سیستم زناشویی خود  

فصل 16: مداخله در سیستم زناشویی خود

فصل 17: انتظارات و قواعد        

فصل 18: پذیرش و تعهّد            

.

print